Cursussen
Begeleiden in Succesvol Studeren
Inleiding
Het individu, de student, heeft de regie over het eigen leerproces. Het is altijd zo geweest maar in een leven lang leren is dit een expliciet uitgangspunt. Niets ontslaat de student van de eindverantwoordelijkheid om zijn eigen leerproces te sturen. Docenten, decanen, SLB’ers en ouders kunnen enkel situaties creëren waarin de student zichzelf iets leert. Het adequaat leren nemen van die verantwoordelijkheid over het eigen leren is belangrijker dan ooit omdat we inmiddels in een tijdperk leven waarin social media en internet juist consumentengedrag benadrukt en ouders steeds vaker “leermomenten” voor hun kinderen vermijden.
Inhoud
In de cursus Begeleiden in Succesvol Studeren wordt een aantal modellen gebruikt om duidelijk te maken hoe het leerproces werkt en hoe de student, de eigen regie over dit proces kan sturen. Aan de hand van theorie, praktische oefeningen en concrete casussen zal de deelnemer zien hoe problemen van studenten vaak terug te herleiden zijn naar een regie probleem. Concrete handvatten zullen aangereikt worden om de worstelende student effectief te begeleiden.
Resultaat
Na de cursus zal de deelnemer in staat zijn om effectief leergedrag te kunnen onderscheiden van problematisch leergedrag. Daarnaast zal de deelnemer de situatie van een individu kunnen analyseren en bepalen hoe deze zichzelf “in de weg zit”. Vervolgens zal de deelnemer het individu kunnen helpen zijn/haar leergedrag duurzaam te verbeteren.
Literatuur
André Baars heeft onlangs het boek geschreven: Leren, een betekenisvol bouwproces (2021) waarin hij de zienswijze in de cursus uitwerkt en theoretisch onderbouwt. Aanschaf van het boek is niet noodzakelijk voor de cursus.
Start op | 5 maart 2026 |
Prijs per persoon | € 885,00 |
Cursuscode | D010 |
Duur | 2 dagen |
Datum(s) | 5 en 26 maart 2026 |
Groepsgrootte | 15 |
Trainer(s) | André Baars |
Locatie | La Vie Meeting Center Utrecht |
Thema(s) | Studiegerelateerde problematiek |