De Psychologie achter Communicatie: Zicht op jezelf als Begeleider (A042)

Start op 14 september 2021
  • Cursuscode: A042
  • Duur: 3 dagen (Online cursus op dinsdagen)
  • Data: 14 september 2021 | 5 oktober 2021 | 2 november 2021
  • Ledenprijs: € 790
  • Niet-leden prijs: € 1.185
  • Groepsgrootte: 8

ONLINE CURSUS

Als studentendecaan voer je veel gesprekken met leerlingen. Vaak gaan deze goed, soms lopen ze minder soepel. Wat gebeurt er nu in het contact tussen jou en de student (of je collega) en hoe optimaliseer je dat? Want alle mooie gesprekstechnieken ten spijt: als decaan ben je het belangrijkste instrument. Deze cursus richt zich daarom specifiek op de bewustwording van je attitude én verruiming van je interventiemogelijkheden als begeleider.

In deze driedaagse leer je meer over ‘de psychologie achter communicatie’. Je maakt kennis met meerdere van de toegankelijke als ook diepgaande concepten uit de Transactionele Analyse (TA), een psychologische stroming over persoonlijkheid, ontwikkeling en communicatie. De concepten zijn stuk voor stuk verrijkend, voedend èn concreet.

Hoe gaan we werken?

Het accent ligt op psycho-educatie. Op lichte, speelse wijze leer je de psychologische concepten in je eigen gedrag en communicatie te herkennen. De oefeningen en gesprekken gaan over jou in je functie als decaan en actuele casussen die je zelf inbrengt. In de 3 dagen is er ruimschoots gelegenheid voor intervisie met je collega-cursisten. Je leert de theorie concreet te duiden in de praktijk en verbanden te zien tussen de concepten. Afwisselend werken we plenair, in sub-groepjes of individueel. Je leert jezelf en de studenten maar ook hun ouders en je collega’s beter te begrijpen en je contacten en gesprekken constructiever te maken. Ook privé is deze kennis waardevol in de relatie met je partner, kind(eren), buren, (schoon-)familie...

Wat gaan we doen?

In 3 dagen hoor, ervaar, analyseer en experimenteer je (met) de volgende concepten:

  • De drie uitgangspunten van de Transactionele Analyse: wat is je vertrekpunt? De fundering voor goed contact.
  • De vier levensposities: welke basisovertuigingen heb jij over jezelf en anderen? Hoe beïnvloedt dit je begeleiding, je werkplezier en welzijn?
  • Strooks: erkenning van de ander en jezelf als een van de drie ‘Levens-Hongers’.
  • Contracteren: de noodzaak van heldere afstemming over wederzijdse verwachtingen.
  • Het Ouder-Volwassene-Kind-model: inzicht in je eigen communicatiestijl(en) en uitbreiding van je interventiemogelijkheden.
  • De 'Drama-en Winnaarsdriehoek': van ‘gedoe’ met elkaar naar constructief, autonoom contact.
  • De noodzaak en jouw invulling van de tijdsstructurering in je contacten; gezondheid en intimiteit in je contacten;
  • Werkstijlen en ‘drivers’; welke (on)gezonde drijfveren heb jij? Hoe beïnvloeden deze je contacten en gesprekken op je werk en in je privéleven?

De TA-theorie is direct inzetbaar en tegelijkertijd zeer diepgaand; je kunt er een leven lang in doorleren. Deze driedaagse betreft dan ook een eerste kennismaking. Gedurende en na de cursus leer je de concepten en hun samenhang te integreren. ​

De cursus is waardevol voor zowel ervaren als beginnende decanen.

Voor decanen die deze cursus volgden, is een Verdiepende dag op 31 maart 2022 toegankelijk (zie het kopje 'gerelateerde cursussen'). Zo hou je de nieuwe kennis vast en integreer je deze meer. Ook leer je er nog een nieuw concept bij. Heb je interesse, schrijf je dan apart in voor deze dag.

Trainster

  • Leonore Zuijderhoudt

    Leonore Zuijderhoudt

    Als psycholoog werkte ik jarenlang als trainer voor groepen. Mijn uitgangspunt is ontwikkeling, verbinding, plezier en welzijn van mensen in werk. Kwaliteit en humor vind ik belangrijk en ook het concretiseren van de theorie naar de praktijk. Ik werk oplossingsgericht (wat werkt er wél?), krachtgericht (welke kwaliteiten heeft iemand?), activerend (de autonomie bevorderend) en vanuit de Transactionele Analyse (gelijkwaardig). Mijn ervaring: professionaliseren kan een feestje zijn!

x