De Psychologie achter Communicatie: Zicht op jezelf als Begeleider (A041)

Start op 17 februari 2022
  • Cursuscode: A041
  • Duur: 2 dagen
  • Data: 17 februari 2022 | 17 maart 2022 (let op: nieuwe data)
  • Ledenprijs: € 520
  • Niet-leden prijs: € 780
  • Groepsgrootte: 12

Als studentendecaan voer je veel gesprekken. Vaak gaan deze goed, soms lopen ze minder soepel. Wat gebeurt er nu in het contact tussen jou en de student (of je collega) en hoe optimaliseer je dat? Als gesprekspartner ben je het belangrijkste instrument. Deze cursus richt zich daarom specifiek op de bewustwording van je attitude èn verruiming van opties in je communicatie als begeleider.

In deze tweedaagse leer je meer over ‘de psychologie achter communicatie’. Je maakt kennis met meerdere van de toegankelijke als ook diepgaande concepten uit de Transactionele Analyse (TA), een psychologische stroming over persoonlijkheid, ontwikkeling en communicatie. De concepten zijn stuk voor stuk verrijkend, voedend en concreet.

Hoe gaan we werken?

Het accent ligt op psycho-educatie. Op lichte, speelse wijze leer je de psychologische concepten in je eigen gedrag en communicatie te herkennen. De oefeningen en gesprekken gaan over jou in je functie als decaan en actuele casussen die je zelf inbrengt. Je leert jezelf en de studenten maar ook hun ouders en je collega’s beter te begrijpen en je contacten en gesprekken constructiever te maken. Ook privé is deze kennis waardevol; in het contact met je partner, kind(eren), buren, (schoon-)familie...

Wat gaan we doen?

In twee dagen maak je kennis met de volgende psychologische concepten:

  • De drie uitgangspunten van de Transactionele Analyse: wat is je vertrekpunt? De fundering voor goed contact.
  • De vier levensposities: welke basisovertuigingen heb jij over jezelf en anderen? Hoe beïnvloedt dit je begeleiding, je werkplezier en welzijn?
  • Strooks: erkenning van de ander en jezelf als een van de drie ‘Levens-Hongers’.
  • Contracteren: de noodzaak van heldere afstemming over wederzijdse verwachtingen.
  • Het Ouder-Volwassene-Kind-model: inzicht in je eigen communicatiestijl(en) en uitbreiding van je interventiemogelijkheden.
  • Drama-en Winnaarsdriehoek: van ‘gedoe’ met elkaar naar constructief, autonoom contact.

De theorie is toegankelijk, direct inzetbaar en tegelijkertijd zeer diepgaand; je kunt er een leven lang in doorleren. Deze tweedaagse betreft dan ook een eerste kennismaking. Na afloop van de cursus kun je de concepten gaandeweg in je werk en privéleven leren herkennen én inzetten. ​

De training is waardevol voor zowel ervaren als beginnende decanen.

Voor decanen die deze cursus volgden, is een Verdiepende dag op 31 maart 2022 toegankelijk (zie gerelateerde cursussen). Zo hou je de nieuwe kennis vast en integreer je deze daadwerkelijk. Ook leer je er nog een nieuw concept bij. Deelname aan die cursusdag vergt een dagdeel aan theoretische- en praktische voorbereiding. Heb je interesse, schrijf je dan apart in voor deze dag.

 

Trainster

  • Leonore Zuijderhoudt

    Leonore Zuijderhoudt

    Als psycholoog werkte ik jarenlang als trainer voor groepen. Mijn uitgangspunt is ontwikkeling, verbinding, plezier en welzijn van mensen in werk. Kwaliteit en humor vind ik belangrijk en ook het concretiseren van de theorie naar de praktijk. Ik werk oplossingsgericht (wat werkt er wél?), krachtgericht (welke kwaliteiten heeft iemand?), activerend (de autonomie bevorderend) en vanuit de Transactionele Analyse (gelijkwaardig). Mijn ervaring: professionaliseren kan een feestje zijn!

x